خوش آمدید به وبلاگ فرهاد وهاب زاده راجب .حقوق.اقتصاد.معلومات
به دنبال کسی باشید که در موردمهم ترین موضوعات زندگی با شما افکار وادرکات یکسانی داشته باشد
پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:, :: 7:19 ::  نويسنده : فرهاد وهابزاده       

قانون مسئولیت

هر جا که هستید وهر چه که هستید بخاطر آن است که خودتان اینطور خواسته اید.

 

مسئولیت کامل آنچه که هستید.آنچه که به دست آورده اید و آنچه که خواهید شد بر عهده خود شما ست

 


 



پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:, :: 7:14 ::  نويسنده : فرهاد وهابزاده       

 

 قانون کنترل

این که تاچه حد در مورد خودتان مثبت فکر می کنید بستگی به این دارد که فکر می کنید تا چه حد زندگی تان را تحت

کنترل دارید.


.


 



پنج شنبه 12 خرداد 1390برچسب:, :: 7:6 ::  نويسنده : فرهاد وهابزاده       

 

قانون رابطه مستقیم

زندگی بیرونی شما بازتاب زندگی درونی شماست.بین طرز فکر واحساسات درونی شما از یک طرف و عملکرد وتجارب بیرونی

شما از طرف دیگر رابطه مستقیم وجود دارد.


 



چهار شنبه 11 خرداد 1390برچسب:, :: 22:15 ::  نويسنده : فرهاد وهابزاده       

}  بسم الله الرحمن الرحیم

}  اساسات حقوق اسلام

برای صنوف سمستراول پوهنحی حقوق وعلوم سیاسی

استاد مضمون: پوهنیار خلیل احمدفضل

؟

}  پاسخ

نظام های حقوقی وضعی معتبر در دنیا دو نظام حقوقی رومی جرمن وکامن لا است.

افغانستان نظام حقوقی خودرا برمعیارهای نظام حقوقی رومی جرمن استوار ساخته است.

در ضمن قانونگذار افغانستان سعی نموده تا اساسات کلی اسلام را در وضع قوانین مراعات نماید.

در مواد قوانین زیر توجه نمایید:

}  قانون اساسی

ماده اول: افغانستان، دولت جمهوری اسلامی، مستقل، واحد وغیرقابل تجزیه است.

ماده دوم: دین دولت جمهوری اسلامی افغانستان، دین مقدس اسلام است......

ماده سوم: درافغانستان هیچ قانونی نمی تواند مخالف معتقدات واحکام دین مقدس اسلام باشد.

}  قانون مدنی

 فقره دوم ماده اول:


( در مواردیکه حکم قانون موجود نباشد محکمه مطابق باساسات کلی فقه حنفی شریعت اسلام حکم صادر می نماید. که عدالت را به بهترین وجه ممکن آن تأمین نماید.)

}  قانون جزا

ماده اول:

این قانون جرایم و جزاهای تعزیری را تنظیم می نماید. مرتکب جرایم حدود، قصاص و دیت مطابق احکام فقه حنفی شریعت اسلام مجازات می گردد.

}  نتیجه

1 - قانون گذار افغانستان در وضع قوانین بین دو نظام حقوقی اسلام ورومی جرمن جمع نموده است به این معنی که نظام حقوقی در افغانستان یک نظام حقوقی مختلط می باشد.

 2 - پوهنحی های حقوق وعلوم سیاسی و فارغین آنها در ساختار نظام حقوقی افغانستان سهم فعال داشته ودارند. بنابراین لازم بود مضامینی که یک فارغ التحصیل را در دو نظام حقوقی رومی جرمن واسلام آشنا بسازد در کریکلم این رشته گنجانده شود.

}  مطالب درسی در طول سمستر

جلسه دوم: ویژه گیهای نظام حقوقی اسلام

جلسه سوم: مفهوم حق و ارکان آن.

جلسه چهارم: انواع حق.

جلسه پنجم: معرفی منابع حق.

جلسه ششم: مفهوم عقد، ارکان وشرایط آن.

جلسه هفتم: مفهوم اهلیت، انواع اهلیت ومراحل آن.

جلسه هشتم: عوارض اهلیت.

جلسه نهم: تصرفات مجنون، معتوه وفراموش کار.

جلسه دهم: تصرفات نائم، بیهوش، مریض ونشه.

جلسه یازدهم: تصرفات  جاهل، سفی وخطا کار.

جلسه دوازدهم:  قانون گذاری ومراحل آن در اسلام.

جلسه سیزدهم: قانونگذاری درعهد نبوی (ص).

جلسه چهاردهم: ویژه گیهای قانونگذاری در عهد نبوی(ص).

جلسه پانزدهم: قانونگذاری در عهد خلفاء راشدین.

جلسه شانزدهم: اسباب اختلاف در عهد خلفاء راشدین.

                        نتیجه گیری وتوزیع پرسشنامه.

}  منابع

1 – اساسات حقوق اسلام

                     نویسنده: پوهاند غلام محی الدین دریز، چاپ کابل.

2 – حقوق اسلام

                   نویسنده: دکتر جعفر جعفری لنگرودی، چاپ تهران.

3 – تاریخ تشریع اسلامی مترجم: پوهیالی نصیراحمد ایوبی، چاپ هرات.

  4 – اساسات حقوق اسلام : پوهندوی دادمحمد نذیر

}  مکتب حقوقی اسلام

رکن اساسی آیین اسلام، توحید است. به این معنی که خداوند خالق جهان هستی،(توحید خالقیت) تدبیر کننده جهان هستی و واضع قوانین حاکم بر افراد وجوامع انسانی می باشد. (توحید ربوبیت)وانسان مکلف است که از دستورات و قوانین او اطاعت کند. (توحید عبودیت).

آیات قرآن کریم:

1 – (وخلق کل شئ فقدره تقدیرا)

2 – (إن فی خلق السموات والارض واختلاف اللیل والنهار والفلک التی تجری فی البحر بما ینفع الناس وما أنزل الله من السماء من ماء فأحیا به الارض بعدموتها وبث فیها من کل دابه وتصریف الریاح والسحاب المسخر بین السماءوالارض لآیات لقوم یعقلون)

ترجمه:

      مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز و کشتیها که به سود مردم در دریا در حرکتند و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده و با آن، زمین را پس از مرگش، زنده ساخته و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که در میان آسمان و زمین معلق می باشند، بی گمان نشانه هایی است، برای مردمی که تعقل ورزند.

3- (ولقد خلقنا الانسان من سلاله من طین ثم جعلناه نطفه فی قرار مکین ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر فتبارک الله أحسن الخالقین)

ترجمه:

     و به یقین، انسان را از عصاره ای از گِل آفریدیم. سپس او را نطفه ای در جایگاهی استوار قرار دادیم. آنگاه نطفه را به صورت علقه در آوردیم و آنگاه مضغه را استخوانهایی ساختیم، بعد استخوانها را با گوشتی پوشاندیم، آنگاه آفرینشی دیگر، پدید آوردیم. آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است.

  

}  ماهیت قواعدحقوقی اسلام

      قواعد حقوقی اسلام، ماهیتی دو رویه ومزدوج دارد، یعنی دارای ماهیتی «اعتباری-واقعی»است؛ اعتباری است ازآن جهت که متعلق جعل واراده خداوند قرارگرفته است وواقعی است ازآن جهت که اراده تشریعی الهی برابر با اراده تکوینی اوست ودرنتیجه قوانین اسلام مبتنی برواقعیات ومصالح ومفاسد نفس الامری است.

ویژه گیهای نظام حقوقی اسلام

}  ویژه گیهای نظام حقوقی اسلام

1 – نظام حقوق اسلام الهی است.

2 – نظام حقوقی اسلام کامل است.

3 – نظام حقوقی اسلام حالت ایجابی وسلبی دارد.



چهار شنبه 11 خرداد 1390برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : فرهاد وهابزاده       

¨ 

¨  تعریف علم سیاست

¨  مرکزثقل علم سیاست دولت است

¨  سیاست با حکومت سروکاردارد

¨  علم سیاست به تحلیل وبررسسی جنبه های سیاسی پدیده های اجتماعی نظردارد.

¨  تعریف پل ژانت : علم سیاست ان بخشی از علوم اجتماعی است که در باره بنیادهای دولت واصول حکومت بحث وبررسی میکند.

¨  مفهوم سنتی علم سیاست.

¨  تعریف لاسول : عبارت از مطالعه چگونگی شکل گرفتن قدرت است.

¨  1- سیاست هنراسفتاده ازامکانات

¨  2- سیاست عبارت از حکومت کردن برانسانها

¨  3- سیاست عبارت از مبارزه برای قدرت

¨  4- سیاست یعنی دانستن اینکه چه کسی می برد ,چه می برد,چه موقع می برد,چگونه می بردوچرامی برد.

¨  5- سیاست عبارت از توزیع آمرانه ارزشهاست.

¨  سیاست عبارت ازرهبری صلح آمیزیاغیرصلح آمیزروابط میان افراد,گروههاواحزاب وکارهای حکومتی درداخل یک کشوروروابط میان بک دولت بادولتهای دیگردر عرصه جهانی .

¨  عرصه علم سیاست

¨  انجمن علوم سیاسی واجتماعی امریکا در 1965 (دیوید ایستون ,مورگنتا ونورمن پالمر)

v  علم سیاست پویاست (قدرت واقتدار)

v  علم سیاست توضیح حال : ( دولت ,حکومت وپدیده های جدید)

v  علم سیاست فهم گذشته :

v  علم سیاست پیشنهادکننده سیاست :(به بررسی پدیده ها می پردازد .پیشنهادها وطرحهارا برای اصلاح ساختاروروندهای سیاسی ارایه می کند.

v  علم سیاست در مرحله جنینی :

¨  آیا سیاست علم است

¨  جان استوارت میل در 1843 درعلمی بودن سیاست تردیدکرد.

¨  بوکله در1857 ( درمرحله فعلی دانش بشر,سیاست ازعلمی بودن بسیاردورویکی از عقب مانده ترین رشته هاست.

 معیاربرای علمی بودن یک رشته چیست.

تعریف وویژه گیهای علم :

1- توانائی ارائه فورمول دقیق دائمی ومرتبط

2- توانائی تعمیم وپیش بینی

3 – توافق در باره روش

 

¨  اوگوست کنت :

¨  1- محققان سیاسی درباره روشهای ان توافق ندارند.

¨  2- اصول ونتایج ان بطورعموم پذیرفته نشده

¨  3- تحول ورشد ان تداوم ندارد

¨  4- نمی تواندموادی را برای امکان پیش بینی فراهم کند.

¨  سیاست علم است چراکه :

¨  تجربی بودن یا داشتن توانائی پیش بینی از ضروریات علم به حساب نمی اید . بلکه علم دانش مبتنی برعقل واستدالال است.

¨  بررسی پدیده های اجتماعی دور از دشواری نیست ونمی تواند مانند علوم طبیعی دقیق باشد ولی علمی بودن انرا زیرسوال نمی برد.

¨  برخی از علوم طبیعی مانند ستاره شناسی وفزیک (زلزله) هم قادربه پیش بینی درست نیست بنا نمی شود که علمی بودن انرا انکارکرد.

¨  تنها نتیجه کلی وپیش بینی کامل نمی تواند معیارعلمی بودن باشد. بلکه عامل مهم روش است که علوم اجتماعی همگی این خصوصیت را دارند.

¨  علوم طبیعی با جامدات,نباتات وجانداران از حیث جانداربودن سروکاردارد درحالیکه علوم اجتماعی با انسان که دارای عقل,منطق واراده ازاد است سروکاردارد.

¨  پدیده های علوم طبیعی را می توان به راحتی در آزمایشگاه امتحان کرد در حالیکه درمورد انسان امکان پذیرنیست.

¨  روشهای علم سیاست

¨  پیش ازسده نوزدهم علم سیاست تنها درپوهنتون های سویدن تدریس میشدبعدا در امریکا وسایرکشورها .

¨  از خیلی زمان ها پیش موضوع روش شناسی علم سیاست مورد توجه دانشمندان چون افلاطون ارسطو وماکیاولی قرارگرفته بود .

¨  اگوست کنت معتقد است که فن درست مطالعه علمی پدیده های اجتماعی عبارت اند ازمشاهده , تجربه ومقایسه است.

¨  میل معتقد بود که روش های تجربی , ازمایشی وهندسی بجای روشنی بیشترمارا گمراه می کند وی تاکید روی  روش قیاسی وتاریخی داشت.

بلونشلی  : تنها روشهای تاریخی وفلسفی درست هستند.

گارنر : روش تطبیقی ومقایسه را موردتوجه قرار میداد.

چارلزمریام : 1850 روش فلسفی وقیاسی

                1850 الی 1900 روش تاریخی وتطبیقی

                تا 1923  روش مشاهده واز 1923 به بعد روش روانشناختی مورد توجه قرارگرفت.

¨  مونتی پالمر : کاربرد روش علمی را در رابط به مطالعات سیاسی ضروری دانست .

¨  1-تعریف دقیق واژ ه ها ومفاهیم اصلی

¨  2- تحقیق در قالب فرضیه های قابل امتحان تجربی

¨  3- قا بلیت تکرار تحقیق

¨  4- دوری محقق از تعصبات نسبت به روش

 

¨  روش تاریخی

¨  ریشه بسیاری از رخداد های امروزین در گذشته است.

¨  تاریخ نه تنهاگذشته را  توضیح می دهد بلکه موادی رابرای تفسیراینده نیز فراهم می کند.

¨  منتسکیو , ساونی وهنری ماین .

¨   تاریخ ثبت تجربه های گذشته بشراست.

¨  ارسطو ومارکس معتقد اند که برای شناخت هرچیز باید مراحل افرینش وتحول انرا بررسی کرد.

¨  دراستفاده این روش باید بسیارمحتاط بود چراکه .

¨   1- ممکن تاریخ نگار تحت تاثیرحکومت وقت باشد.

¨  2- تاریخ ثبت چیزی است که بود وچگونه بوجود امد , نمی تواند بگوید که چه باید باشد.

¨GetBC(15);

 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خوش آمدید به وبلاگ فرهاد وهاب زاده راجب .حقوق.اقتصاد.مع لومات و آدرس farhad.afg.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 727
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1